بررسی فرمهای کمانچه نوازی در موزه صدا
بررسی و تحلیل فرمهای مختلف کمانچه نوازی در گستره موسیقی ایرانی از سلسله نشست های تخصصی موزه صدا در تبریز برگزار گردید .
به گزارش یولپرس، در این نشست پژوهشی و آموزشی با توجه به مباحث اتنوموزیکولوژی و ساختار شناسی فرم های نوازندگی این ساز از اواخر دوره قاجار تا به امروز در محل موزه صدا مورد بررسی و تحلیل و اجرا قرار گرفت.
در ادامه بعد از بررسی شیوه نوازندگان صاحب نام اواخر دوره قاجار که شامل بزرگانی همانند حسین خان اسماعیل زاده باقر خان بود قطعاتی با کمانچه های بازسازی شده آن دوران اجرا گردید و سپس سبک نوازندگی استاد بهاری مورد تحلیل قرار گرفت و از ایشان بعنوان نقطه عطفی در تاریخ کمانچه نوازی ایران یاد شد چرا که ایشان تنها نوازنده و پل ارتباطی بین نسل قدیم و جدید نوازندگان بودند .
در این برنامه نقش تشکیل مرکز حفظ اشاعه موسیقی و حضور استاد نورعلی برومند و تاثیرات ایشان بر روی این ساز با توجه به محوریت قرار گرفتن ردیف میرزاعبدالله ،مورد بحث قرار گرفت .
نکته حایز اهمیت در این نشست ،نقش مکتب استاد ابوالحسن خان صبا و تاثیرات آن بود که به تفصیل بدان پرداخته شد .
در قسمت دوم برنامه به بررسی و تحلیل فرم جدید و نوین اجرا با این ساز پرداخته شد .
در فرم نوین و امروزی نوازندگی این ساز چندین عامل مهم تاثیر گذار هست که به ترتیب عبارت است از :
تاثیر ویولن و تکنیک نوازندگی آن , تاثیر پذیرفتن از موسیقی نواحی ایران در نوازندگی خصوصا نوازندگی بر اساس مکتب موسیقی آذربایجان و خراسان که همگی مورد تحلیل و بررسی و اجرا قرار گرفت.
این برنامه در روز جمعه ۲۳ آذرماه سال ۱۳۹۷ با پژوهش و اجرای آیدین نورمحمدی در محل موزه صدا برگزار شد.