نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان “زنده یادان” برگزار می شود
نمایشگاه عکس محمدعلی جدیدالاسلام با عنوان “زنده یادان” در نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی برگزار می شود.
در این نمایشگاه ۱۰۰ قطعه عکس از هنرمندان درگذشته به نمایش گذاشته میشود.
نمایشگاه یاد شده از اول تا چهارم بهمنماه جاری از ساعت ١٦ الی ١٩ در نگارخانه استاد یاسمی خانه فرهنگ تبریز برپا خواهد بود.
کار ارزشمند استاد جدیداسلام با ثبت چهره انسانهای بزرگ با زیبایی خاص و منحصر به فرد قابل تقدیر است و ماندگار .چهره انسانهای شریف و بزرگوار و هنرمندی که سالها برای اعتلای فرهنگ وهنر این مرز وبوم تلاش کردند.
مجموعه عکسهای سیاهوسفید و آنالوگ محمد علی جدیداسلام با عنوان « صد چهره » بدین صورت خلق شدهاند که سوژه عکسها پرتره اساتید وپیشکسوتانی است که امروز در کنار ما نیستند. ترکیببندی عکسها مرکزگرا و کنتراست آنها زیباست. وضوح زیاد عکسها همراه بازی با عمق میدان، بیننده را در مواجهه نخست با عکسها شگفت زده می کند. این حالت درتمام مجموعه کاملاً مشهود است. این امر عکسهای جدیدالسلام را از عکاسی معمول جدا میکند وبا یک اثر هنری ماندگار مواجه می سازد. بدین ترتیب وی توانسته با توجه به تجربیات عکاسی هنری خود مفهوم معنابخشی به عکسها بدهد .
گفتنی است محمدعلی جدیدالاسلام (زادهٔ ۱۷ فروردین ۱۳۳۱ در تبریز)، عکاسِ پرتره و مجموعهدار اهل تبریز است. او با دارا بودنِ ۹۵۰ دوربین عکاسی، بزرگترین کلکسیونر دوربینهای عکاسی در ایران است. علاوه بر دوربین، جدیدالاسلام دارای مجموعهای از عکسهای قدیمی از دوران قاجار نیز میباشد.
جدیدالاسلام در سال ۱۳۶۲ برای اولین بار آتلیهٔ عکاسیاش را دایر نمود. علی_سلیمی از اولین مشاهیری است که جدیدالاسلام از وی عکس گرفتهاست. چندی نگذشت که رسام نخجوانی برای تصویربرداری از شهریار، جدیدالاسلام را انتخاب نمود. این امر باعث شد که به توصیهٔ برادرش عکاسی از پرترهٔ هنرمندان را آغاز کند. جدیدالاسلام تاکنون ۱۵۰۰ پرتره از هنرمندان تبریز، تهران و حتی باکو عکاسی کردهاست.
هر چند پیش از این وی در رشتههای طبیعت و نیز مستند اجتماعی نیز عکاسی کردهاست؛ اما پرتره، تخصص اصلی وی در عکاسی است. جدیدالاسلام دارای تخصص بالائی در نورپردازی در پرتره است که خودش این را مدیون آموزشهای رسام نخجوانی میداند.
او دارای بزرگترین کلکسیون دوربینهای عکاسی در ایران به تعداد ۹۵۰ دستگاه دوربین عکاسی است. بزرگترینِ آنها دوربین فانوسی است که ۲۴ در ۱۸ فیلم میخورد و کوچکترینِ آنها نیز دوربینهای جاسوسیِ کارخانهٔ مینوکس و لایکا هستند. قدمت برخی از این دوربینها به ۱۵۰ سال میرسد. بعد از جدیدالاسلام، اصغر بیچاره صاحب بیشترین دوربین عکاسی در مجموعهٔ خود است. این دو مجموعه دار، روی هم دارای بیش از ۱۷۰۰ دوربین هستند.
از جمله وسایلِ موجود در مجموعهٔ وی می توان به لنزهای فوکلاندر، شنایدر، زایس، دوربینهای قطع متوسط هاسل بلاد، زایسیکون، کوداک، رولیفیلکس، رولی کد، برونیکا، بوچرز (انگلیس)، دوربینهای ۳۵میلیمتری، انواع لایکا (با آرم حک شده رایش سوم)، نیکون، کانون، پنتاکس، کنتاکس، روبوت و انواع دوربینهای جاسوسی، دوربینهای استریوسکوپ برای عکاسی سه بعدی در نگاتیو و دوربینهای فوری قدیمی اشاره کرد.
به مناسبت یکصدمین سال تأسیس بلدیهٔ تبریز نمایشگاهی از عکسهای قدیمی جدیدالاسلام در محل نمایشگاه بینالمللی تبریز دایر گردید. دیدار نوین، شهردار وقت تبریز از این نمایشگاه و گفتگوی وی با شهردار تبریز، جرقهٔ اولیهٔ موزهٔ شهرداری را زد. نوین دستور داد رسول جدیدالاسلام برادر محمدعلی جدیدالاسلام، عکسها و وسایلی را از مناطق شهرداری جمعآوری کرده و اولین موزهٔ بلدیّه در کشور تأسیس گردد. وی ۱۵۰دستگاه دوربین عکاسی قدیمی به همراه تعدادی عکس به موزهٔ شهرداری اهدا کرد.
وی علاوه بر دوربین، دارای مجموعهای از عکسهای قدیمی مربوط به دوره قاجار است که شامل بیش از ۲۰۰۰ قطعه عکس اصل دوره قاجار، بیش از ۳۰۰ قطعه فیلمهای شیشهای از زمان قاجار و پهلوی اول، بیش از ۱۰۰ حلقه فیلم ۱۳۰ ساله با موضوع قالیهای قدیمی که اکنون در اختیار موزه فرش تهران است، میباشد. جدیدالاسلام در سال ۱۳۹۲، مجوز گشایش نخستین موزه خصوصی عکسهای تاریخی کشور را اخذ کرد.